• 1116 017-3 kicsi good
  • DSCN8394 kicsi good
  •  MG 3153 kicsi

Kulcsrakész vasútlogisztikai megoldások a gabonafuvarozásban

.

A IX. Bajai Gabona Partnerség Találkozó résztvevői június 7-8-án különös figyelmet szenteltek a gabonakereskedelem mellett a fuvarozással kapcsolatos kérdéseknek. A kampánymunkák előtt az értéklánc valamennyi jelen lévő szereplője tájékozódhatott a várható termésről, feldolgozói, szállítói kapacitásokról, eladói-vevői szándékokról, árakról. A kiválónak ígérkező idei termés és az egy ideje dinamikusan növekvő volumenű gabonaexport ráirányította a figyelmet a folyami és a vasúti logisztikai megoldásokra.

A konferencián a gabonapiaci szereplők, és a logisztikai szolgáltatók, köztük a vasúti fuvarozók képviselőinek részvételével kerekasztal-beszélgetést tartottak, amelynek keretében az értékesítési és logisztikai feladatok részletes megvitatása mellett egyeztették a berakással, a kocsiforduló-időkkel, a kapacitásokkal és a progresszív árazással kapcsolatos minőségi elvárásokat. Ezen a fórumon Göbl Severin, a Rail Cargo Hungaria Zrt. irányvonatos gabonafuvarozással is foglalkozó szervezeti egységének, a Business Unit MACE (Ásványolaj/Mezőgazdaság/Vegyipar/Környezeti hulladék) vezetője egyebek között kifejtette, hogy a piacvezető magyar árufuvarozási vasútvállalat felkészült a szezonra és kulcsrakész vasútlogisztikai megoldásokkal áll megbízói rendelkezésére.

A Rail Cargo Hungaria a vasúton bonyolított magyar gabonaexportnak hagyományosan átlag 70 százalékát teljesíti, ami 600-800 ezer tonnás volument jelent. A Rail Cargo Grouphoz saját speditőrvállalata, a Rail Cargo Logistics - Hungaria további több százezer tonna fuvarozását szervezi.

Göbl Severin hangsúlyozta: a társaság készen áll az idei, szokatlanul nagy mennyiségi igények kielégítésére is. Ehhez rendelkezésre áll a körülbelül 800 db TA, típusú saját gabonakocsi, amit szükség szerint bérelt flottával egészít ki. Ugyanakkor a Rail Cargo Group 23 ezer kocsiból álló vagonparkjából is bőven van még lehetőség további szállítóeszközök biztosítására.

A Rail Cargo Hungaria a forgalom lebonyolítására Magyarország legtöbb mezőgazdasági rakodóhelyét használja, a gabonaforgalom szempontjából legfrekventáltabb pontokat a térképen is megjelenítettük. Ezek azok a felrakóhelyek, amelyek a ráhordási költségek tekintetében előnyöket jelentenek a megrendelők számára.

A megrendelők és a fuvarozók közös érdeke, hogy az idei szezon kihívásaira a hatékonyság növelésével adják meg a választ. A fordulóidők csökkentése járulhat hozzá a legnagyobb mértékben a fuvarozási költségek optimalizálásához, és a szállítási határidők betartásához.

Az olaszországi célállomásokra irányuló forgalom esetében például a kocsik 10 naponkénti fordulójának teljesítése lenne optimális, a realitás ezzel szemben gyakran a havi egyszeri alkalom. Ennek oka lehet egyrészt az, hogy a fuvarozás Magyarországról indítva Horvátországon, Szlovénián keresztül érkezik Olaszországba, azaz négy ország vasúti infrastruktúráját érintve kell menetvonalat biztosítani és határátmenetet teljesíteni. Bárhol is keletkezik késedelem, borul a menetrend, a vonat már nem ér oda a megadott időre a rakodóhelyre, vagy nem éri el a hajót a tengeri kikötőben, ami a gabonát tovább szállítaná.

Ezeket a kellemetlenségeket a leghatékonyabban úgy lehet kiküszöbölni, ha egy kézbe kerül a fuvarszervezési feladat – hangsúlyozta Göbl Severin. A Rail Cargo Groupnak a régió minden országában van spedíciós, illetve vasútvállalata, azaz saját kézben tudja összehangolni a közreműködőket, és ott tud azonnal és eredményesen beavatkozni a folyamatba, ahol arra a legnagyobb szükség van.

Elmondta azt is, hogy az idei szezonban várható átlagon felüli export mennyiségek zökkenőmentes vasúti fuvarozása sem okoz gondot akkor, ha a szállítandó mennyiségek ütemezése folyamatos és előre ismertek az elvárt határidők. Ha például a fuvarozandó mennyiség komplex lebonyolításának feladata a Rail Cargo Hungariához – azaz egy kézbe – kerül, akkor biztosíthatóak a legelőnyösebb vasútlogisztikai megoldások.

A Rail Cargo Hungaria MACE szegmensének vezetője kitért a hatékonyság növelésével összefüggő egyéb megoldások értékelésére is. Rámutatott, hogy bár a költségek szempontjából van logikája annak, hogy a fuvarozás hatékonyságának növelését 100 köbméter feletti befogadóképességű kocsik beállításával oldják meg, nem kezdődött meg a közforgalmú rakodóhelyek ehhez szükséges korszerűsítése. Kevés olyan terminál van Magyarországon, amelynek rakodási technológiája és vasúti kiszolgálásának feltételei megfelelnek a mai hatékonysági követelményeknek. Figyelembe kell venni, hogy a vasúti pálya sok szakaszon nem alkalmas a legmagasabb tengelyterhelésű vonatok közlekedésére, ezért ez csak külön engedéllyel oldható meg. A költségeket tovább növeli, hogy az extrém terhelésű vonatokat számos szakaszon két mozdonnyal kell továbbítani. Fentiek nehezítik az árutovábbítás hatékonyságát, azonban a Rail Cargo Hungaria a nehézségek ellenére a megbízásokat maradéktalanul teljesíteni fogja.

Göbl Severin tájékoztatást adott arról, hogy a Rail Cargo Hungaria rendelkezik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal AEO (Authorised Economic Operator, azaz Engedélyezett Gazdálkodó) tanúsítványával, ami a vámkezelések egyszerűsítésével segíti elő a gabonaforgalmak gördülékenyebbé tételét. A társaság az uniós elvárásoknak maradéktalanul eleget téve megrendelői számára igény szerint tanúsítványt ad arról, hogy génkezelt áruk szállítását követően közvetlenül ugyanazokban a kocsikban mosás nélkül nem fuvaroz génkezeléstől mentes árukat.

Az üzletágvezető végezetül elmondta, hogy a fenti előnyök ismeretében egyre több megrendelő bízza a teljes gabonafuvarozási vasútlogisztika feladatot a Rail Cargo Hungariára és a Rail Cargo Logistics - Hungariára.